Psykosyntes +

Integrativ terapiform

Psykosyntes lämpar sig väl för att kombineras med andra terapeutiska metoder – särskilt sådana som fokuserar på kreativitet, kroppsmedvetenhet, känslomässig bearbetning och personlig utveckling. Roberto Assagioli själv var öppen för att framtidens utövare skulle forma och utveckla psykosyntesen så att den alltid följer med sin tid. Ekologisk psykosyntes är en sådan inriktning som syftar till att göra oss medvetna om hur vi påverkar naturen, men också hur naturen påverkar oss.

Se gärna samtalet mellan Erik Hedblad, rektor på PsykosyntesAkademin och Eva Sanner, terapeut och författare, där Ekopsykologi presenteras >>

Här är några exempel på metoder som jag praktiserar:

Bildskapande

Att skapa bilder kan vara ett kraftfullt sätt att arbeta med intuition, det omedvetna och den högre medvetenheten. Tänk dig att vi har identifierat några av dina delpersonligheter. Att visualisera i bilder hur den gestaltar sig kan vara mycket värdefullt för det fortsatt arbetet.

Terapeutiskt skrivande

J.W. Pennebaker har utvecklat en metod kallad Expressive Writing som lämpar sig väl för det bifokala arbetssättet som vi ägnar oss åt inom psykosyntes, men också identifikation–disidentifikation. Kortfattat går metoden ut på att skriva om samma händelse vid upprepade tillfällen och medvetet reflektera över processen. Att regelbundet flödesskriva, eller föra loggbok mellan sessionerna är också ett starkt komplement i terapin.

Guidade meditationer/visualiseringar

Att låta sig guidas i meditation och inre visualiseringar är ett sätt träna medveten närvaro. Det är individuellt hur väl det landar. För vissa kan kontakten med den inre världen vara omtumlande och fantastisk. Andra kan känna ett starkt motstånd, och kanske en sorg att inte ”nå in”. Det kan vi också arbeta med.

Biblioterapi

Biblioterapi är relativt begrepp i Sverige, men har praktiserats och utvecklats i USA och England sedan mellankrigstiden. I Europa ligger Finland i framkant, men intresset har vuxit snabbt i Sverige de senaste åren. 

Ett biblioterapeutiskt arbetssätt innebär att man medvetet utforskar upplevelsen av litteratur, skrivande, konst, film, musik eller andra uttryckande konstformer. Syftet är att genom reflektion och samtal främja välmåendet och det personliga växandet. 

År 2017 hölls den första utbildningen i det biblioterapeutiska arbetssättet på dåvarande Ersta Sköndal Bräcke högskola i Stockholm. Sedan 2018 håller jag en veckolång sommarkurs på Fridhems folkhögskola i Skåne, under rubriken ”Under texten”. 

Läs mer här >>